Pe Nicu l-am cunoscut acum câțiva ani, iar întâmplarea face că am lucrat împreună pentru o Agenție de publicitate. El făcea parte din departamentul de grafică, desigur, iar eu lucram pe partea de writing/Social Media. Eram în aceeași echipă și împreună colaboram pentru a îmbina partea de visual cu cea de Social.
Când ajungeam dimineața la birou devenise un ritual să bem cafeaua pe balcon și să povestim de-ale noastre, vorba aia. Dintr-una într-alta, am realizat că băiatul ăsta are foarte multe idei faine, ba mai mult a pus deja în aplicare destul de multe dintre ele și are capacitatea să vină cu și mai multe concepte/strategii pe partea de creație, asta bineînțeles dacă are cine să le asculte.
Ca orice om care activează într-un domeniu creativ, Nicu face destul de multe lucruri prin care se face remarcat. Știe să facă animații profi, desen, (are experiență în ambele domenii) a lucrat pentru clienți, este owner-ul unui canal de YouTube unde postează destul de frecvent și are la ora la care scriu acest articol 214K de subscribers pe canalul lui (myself included). Not too shabby, am dreptate?
Fascinant a fost să îl văd pe Nicu cât de comod se simte în fața camerei atunci când face un nou challenge pe canalul lui de YouTube. Are un stil degajat, natural și witty în același timp. Iar asta nu doar că nu este ușor, ba chiar este o artă care trebuie să îți vină instinctiv. Poți învăța trucuri, sau mecanismul acestui proces, sure, dar nimeni nu garantează că vei reuși at the end.
Call me crazy, dar mereu voi aprecia oamenii care știu să facă lucruri la care eu nu excelez sau pentru care nu am încă suficientă pregătire. Întotdeauna am considerat că doar de la acele persoane ai câte ceva de învățat. Mi se pare că ceea ce reușește Nicu să facă este beyond cool și mi-a dat senzația că are un potențial uriaș în acest domeniu încă de la început. I was not wrong.
Am vrut ca și alte persoane interesate de acest domeniu să afle câteva informații utile de la cineva care poate într-adevăr să le ofere un sfat.
Nicu Mihai mi-a răspuns la curiozitățile pe care le aveam, dar sunt sigură că va mai răspunde și la alte întrebări dacă le lăsați mai jos într-un comentariu.
Cum a început pasiunea ta pentru a crea animații?
Pasiunea pentru animație a venit din întâmplare, dintr-o nevoie de a-mi combina două mari pasiuni: desenul și tehnologia. Eram tare pasionat de desen pe hârtie, doar că mi-am dorit să pot să îmi exprim ideile ceva mai bine. Dacă o interpretăm așa, o lucrare fie ea pe hârtie, fie digitală, dacă e doar un desen, e un desen și cam atât. Îl pui undeva, lumea îl vede și apoi fiecare își trăiește viața mai departe.
N-am vrut asta. Am vrut ca prin ce fac eu să creez ceva ce poate ține oamenii mai mult în priză. Așa am ajuns la concluzia că animația e soluția problemelor mele, iar formatul pe care încă îl folosesc acum este cel în care prezint procesul unui desen prin ochii mei.
Cât de repede ai învățat să faci animațiile? Cât timp ai petrecut studiind despre animații și „jucându-te” în diferite programe?
Am tocit tutoriale câteva luni, apoi am încercat să fac din ce îmi aminteam și nu ieșea aproape nimic. Mă încetinea faptul că lucram cu mouse-ul și procesul mi se părea foarte greoi, pentru că nu eram învățat cu așa volum de muncă. Gestionare cred că e cuvântul cheie. Pe parcurs am învățat, iar prima animatie „reală” care e și acum pe canal și care practic mi-a deschis portița către YouTube a venit la trei ani după ce am început să studiez animația. În prezent am la activ 9 ani de Photoshop și vreo 8 de animație, montaj video și încă găsesc lucruri noi de învățat.
Cum alegi care o să fie următorul tip de animație promovat pe canalul tău de YouTube?
Am o listă în telefon, sincronizată cu tableta, unde îmi notez orice idee îmi vine în cap. Țin să fie sincronizată între device-uri, ca să pot nota lucruri oricând și de oriunde. Când vine momentul unui clip, extrag o idee și încerc să văd cât de repede și bine ar putea să iasă. Dacă e de durată, o iau în calcul, o notez drept prioritară și lucrez la ea în paralel cu celelalte idei, ca să fie măcar începută până termin ideile ce necesită mai puțin timp.
Care a fost cel mai dificilă animație pe care ai făcut-o? De ce?
Am lucrat o perioadă full-time pentru un canal cu conținut pentru copii. Din păcate nu eram desemnat să creez grafica, dar prelucram tot ce înseamnă ilustrație, video și camere virtuale într-un spațiu semi-3d până ieșea un videoclip muzical din filmări cu oameni reali, combinat cu fundaluri desenate. Nu știu dacă au fost cele mai grele animații pe care le-am făcut, dar cu siguranță au fost cele mai complexe.
Ce tip de animație ai observat că are mai mult succes la publicul tău?
Cu animațiile mai greu pe canal. E ironic că se numește Nicu Mihai „ANIMAȚII”, dar postez animații tot mai rar în favoarea conținutului de artă mai general. Lumea a apreciat foarte tare mini-serialul „Încă un Semn” în care un personaj animat stătea pe capul meu în lumea reală. Este o manifestare a e-ului meu intern.
Cred că interesul pentru animație ar fi stârnit ceva mai mult dacă aș crea un întreg univers animat, cu poveste și personaje de care oamenii să se atațeze, însă, pentru moment nu sunt apt de asemenea producții. Cel puțin nu singur.
Există oameni pe care îi urmărești de la care înveți și tu tips and tricks când vine vorba de animații? Care sunt ei?
Tips and tricks direct din animație nu tocmai. În schimb iau tips and tricks despre filmare, despre montaj, producție audio și multe altele. Eu tratez animația în sine ca pe o situație reală: îmi imaginez că am personajele desenate în fața mea și trebuie să le filmez cumva. Practic tratez desenul ca pe un video real.
Cum a schimbat perioada actuală tipul de animații pe care le faci? Te-a influențat în vreun fel? De ce?
Pandemia nu mi-a schimbat cu nimic workflow-ul. Sunt o persoană care oricum petrece mare parte din timpul de lucru la computer cu tableta în față. Ba chiar mi-a facilitat puțin lucrările, căci am putut să mă concentrez și mai tare pe ce am de făcut.
Din punctul tău de vedere, este mai bine să lucrezi pentru clienți care vin cu brief-uri, sau ți se pare mai ok atunci când ești liber să creezi ceea ce vrei tu?
Cred că e important să primesc un brief stufos. Dacă nu știu ce am de făcut, îmi e foarte greu să îmi vină o idee, căci stau cu frica cea mare că va fi respinsă. Asta înseamnă că nici clientul nu știe ce vrea, așadar sunt toate șansele să nu îi placă nimic. Am întâlnit clinți care îmi spuneau „fă tu exact cum crezi, că știm ce lucrezi și te pricepi”, iar feedback-ul primit a fost că nu e ceea ce își doresc. Așadar, clienti, dacă vedeți asta… dați-vă voi prima dată seama ce vreți de la un artist. Nu suntem duhuri din lămpi.
Care sunt avantajele și dezavantajele în a lucra pentru clienți?
Marele dezavantaj (eu încep cu răul prima dată) este că există o teamă constantă că ceva nu e bine. Ai o datorie să mulțumești persoana respectivă și ai doar o șansă să nu o dezamăgești. Avantajul este că poți lucra pe cont propriu, în regim „freelancer”, fără șefi sau superiori pe care trebuie să îi mulțumești. Ești în contact direct cu clientul și e un mare avantaj că poți vorbi unu la unu cu el, să te consulți și să afli exact ce are nevoie și cum ar vedea lucrarea.
Ce sfaturi ai pentru cei care vor să se apuce de animații?
Țineți-vă tare, pentru că e cale lungă. Sună a demoralizare, dar nu e deloc. Listen carefully. Drumul e lung, dar frumos tare, iar când ajungeți acolo la final și o să vă uitați în urmă la cum ați învățat X program, cum ați lucrat cu persoana Y, o să vă criticați lucrările mai vechi și o să învățați mai mult decât din oricare tutorial de pe net. Nu sperați la minuni când vine vorba de animație. La început nu o să iasă niciodată bine.
Dar TREBUIE să nu iasă bine. Faceți animații așa rele cum sunt la început. Faceți lucruri rele, urâte, proaste, așa cum ies ele ca să treacă cât mai repede perioada de „nepricepere”. E nevoie să faci lucruri groaznice ca să poți să înveți să faci lucruri frumoase. Și cu cât o faceți mai repede, cu atât o sa depășiți momentul și o să învățați să lucrați bine.
Sursă foto: arhivă personală