Alexandra Ușurelu este poate singura voce din România care mai transmite căldură, feminitate și grație prin muzica pe care o face. Este de departe artista care pune cu adevărat suflet în arta pe care o crează și se lasă ghidată doar de ceea ce vrea să transmită printr-o melodie, nu de statistici care să îi spună ce ar suna bine, ce ar vinde sau ce prinde la public. Din momentul în care urmărești acest trend ca artist you are bound to fade away în cele din urmă pentru că devii unul din mulțime și nu te mai deosebești cu nimic de ceilalți.
Ori Alexandra, pe care o urmăresc de mai bine de cinci ani, nu s-a lăsat influențată de aceste standarde din industria muzicală (toxice de altfel din punctul meu de vedere) ci a rămas autentică, true to herself, iar asta a fost un factor decisiv în susținerea pe care a primit-o mereu din partea publicului. Keep in mind, toate acestea nu vor să spună că Alexandra nu are/a avut o strategie în momentul în care crează muzică, spun doar că se respectă pe ea și mai mult decât atât, își respectă publicul.
Industria muzicală se hrănește din comercial, am observat cu toții asta, iar ceea ce am apreciat la Alexandra from day one a fost că niciodată nu s-a supus acestor reguli fiind unică în România datorită acestui lucru, iar publicul a rămas vrăjit de sinceritatea și emoția cu care cântă.
Alexandra Ușurelu a lansat pe 14 Februarie un nou album care se numește „Fata care chiar există” și a susținut un concert online prin care să ne amintească tuturor că acele momente speciale pe care le trăiam la evenimente înainte de această perioadă de restricții încă se pot întâmpla.
Am stat de vorbă cu Alexandra despre noul album, despre ce a însemnat toată această perioadă pentru ea ca artist, dar și multe altele.
În interviul de mai jos aflați toate informațiile.
Care este povestea din spatele numelui pe care îl are noul album „Fata care chiar există”?
„Fata care chiar există” este o etichetă pusă de cei care îmi iubesc muzica și vocea.
Oamenii mi-au spus de multe ori că nu credeau că există așa ceva la noi în țară, o muzică atât de curată și bine pusă în scenă, că eu vin din altă lume, dar ceea ce m-a făcut să aleg acest nume pentru album a fost reacția unei fetițe. La finalul unui concert, a venit la mine cu ochii mari și fermecători, mă așteptase împreună cu mama ei în foaierul sălii de teatru. Când ne-am întâlnit, mi-a spus, contemplându-mă și atingându-mi delicat rochia cu vârfurile degetelor: „Alexandra, tu ești ca o prințesă din povești, doar că tu chiar exiști.
Mi-a plăcut atât de mult concertul. Tu cânți ca fetele din Disney, dar tu ești fata care chiar există.” M-au impresionat cuvintele ei și m-am gândit că ar merita s-o cred. Cine altcineva cunoaște adevărul, dacă nu copiii?
Îmi doresc să rămân „Fata care chiar există” pentru ea și pentru oricine crede că poveștile pot deveni realitate.
Cum vezi evoluția ta muzicală în acest nou album, „Fata care chiar există” în comparație cu albumul „La capătul lumii”?
Pe primul meu album, cântatul meu este neșlefuit, este așa cum am știut și am crezut eu că se cântă, fără prea multe ore de canto. Ceea ce nu este un lucru tocmai rău, unele imprimări mi-au rămas bijuterie, un arc către o perioadă aparte, extrem de curată și pură din viața mea.
Pe al doilea album, fiecare sunet emis este gândit și construit cu sens, pentru a transmite o emoție dorită. Și cu toate astea, este cântat ușor, firesc și sincer, așa cum spui o poveste. Din punct de vedere al compozițiilor, muzica mea a devenit mult mai complexă, cele aproape 600 de concerte susținute de-a lungul anilor fiind decisive în alegerea sonorităților celor mai potrivite pentru conceptul muzical pus în scenă de mine.
Albumul „Fata care chiar există” este înregistrat cu muzicieni ai scenei de jazz și orchestră de cameră. Cântecele adună teme și subiecte puternice, o poezie modernă ce transcende tematicile din muzica pop actuală, o poezie îmbrăcată cu sonorități fine, de muzică clasică, jazz clasic sau sonoritățile esențiale ale muzicii folk, readuse în actualitate și reinterpretate.
Cât a durat producția noului album?
Cântecele au fost scrise în perioada 2016-2020, discul adunând o colecție de 15 cântece care s-au putut asculta numai în concertele mele, dar și câteva nemaiauzite. A durat mult înregistrarea acestuia, mai ales pentru că pandemia ne-a limitat mult posibilitățile de a interacționa fizic cu oamenii, iar fiecare muzician care a cântat pe acest album a fost înregistrat individual, inclusiv orchestra de cameră.
La fel și proiectul grafic. Am rejectat multe variante înainte de a ajunge la cea finală, am făcut chiar și un focus grup cu ascultătorii mei fideli, care m-au ajutat să aleg cea mai bună și mai potrivită versiune.
Care sunt melodiile de pe noul album în care te regăsești cel mai mult?
În acest moment, cel mai rapid aș răspunde „Fata care chiar există” și „Ori de tot, ori nimic”, dar toate cântecele mele sunt luciri din sufletul meu. Fiecare cântec mă întregește.
Care vrei să fie starea de spirit pe care să o transmită muzica de pe noul album ascultătorilor?
„Fata care chiar există” adună cele mai puternice emoții cărora eu le-am dat glas. Cele mai puternice emoții, cântate cu cele mai fine sonorități. Vreau ca publicul care ascultă noul meu album să se simtă iubit.
În situația actuală, lansarea albumului pe 14.02.2021 s-a făcut în condiții diferite. Care sunt cele mai mari provocări în lansarea unui album muzical pe timp de pandemie?
Cea mai mare provocare a fost faptul că volumul scăzut de activitate al diferitelor entități cu care am lucrat a generat întârzieri, din cauza lipsei de personal, în aceste împrejurări nefaste.

Cu toate acestea, eu am avut răbdare, iar asta m-a salvat. În schimb, cel mai greu lucru pentru mine a fost să nu mai pot vedea zâmbetele oamenilor, să mă abțin de la a-i îmbrățișa, să mă abțin de la gesturile care, în general, aduc oamenii împreună.
Te-ai simțit în vreun moment demotivată ca și artist în toată această perioadă de restricții?
Am mai trecut eu prin perioade grele, acesta nu a fost un motiv să renunț.
În schimb, toată presiunea din jur și ceea ce li se întâmpla cunoscuților m-a afectat și am trecut prin ceva foarte dificil, ce nu mi se mai întâmplase vreodată. Mi-am pierdut vocea pentru o scurtă perioadă.
Cum ai gestionat această perioadă de restricții și pe ce te-ai concentrat cel mai mult?
Am reușit să susțin atât concerte online, cât și cu public, acolo unde spațiul permitea respectarea restricțiilor. Când totul părea imposibil, muzica a fost normalitatea din viața mea. Am cântat mult, iar exercițiul acesta de dăruire m-a păstrat conectată la lucrurile frumoase din viața mea. Nu s-a schimbat nimic în abordarea mea față de artă. Eu am propus mereu mai multă muzică decât marketing, asta voi face și în continuare.
Cum vezi evoluția industriei muzicale în general după această perioadă dificilă? Crezi că va urma normalul pe care îl așteptăm?
Cred că investițiile în producțiile de concerte vor fi mult mai eficiente, că oamenii se vor concentra mai mult pe fond și mai puțin pe formă, că muzica este o necesitate pentru spirit și că cei care o creează și cei care o caută se vor întâlni întotdeauna, în orice împrejurări.
Ce ne poți spune despre următoarele proiecte muzicale? La ce să se aștepte fanii?
În perioada următoare voi porni la drum cu noul album, pe care vreau să-l duc departe anul acesta, cel puțin la fel de departe cum a ajuns primul meu album, „La capătul lumii”, care se află acum în casele a zeci de mii de români.
Sursă foto: arhivă personală