Social Media/Marketing/Content creation, sunt topic-uri despre care aș putea să vorbesc ore în șir fără să mă plictisesc și chiar să fiu invested în acea conversație. Sunt atât de multe unghiuri din care pot fi privite, analizate aceste subiecte încât nu am cum să spun „Atât am avut de spus”. Domeniile creative sunt forever changing, iar asta face parte din farmecul lor și este unul dintre motive pentru care am ales să rămân conectată în această lume a platformelor online.
Aceste domenii ne-au schimbat viața, fie că ne dăm seama de acest lucru sau nu. Cu toții am fost impactați de această eră a Social Media care s-a dezvoltat în ultimii 15 ani și care desigur va continua să se dezvolte. Din punctul meu de vedere, odată cu anul 2020 când viața tuturor s-a schimbat în mod neprevăzut, multe companii au început să realizeze (oarecum forțat) că mediul online reprezintă viitorul. Marile corporații, dar și companiile mici și mijlocii au început să facă eforturi reale pentru a-și dezvolta departamentele de PR, Social Media, Marketing care sunt interconectate și funcționează ca un întreg.
Drept să vă spun, nu am sesizat un interes extraordinar pentru aceste domenii înainte de 2020 din simplul motiv că nimeni nu considera (și poate sunt companii care încă nu consideră) aceste domenii cruciale sau vitale pentru a rămâne relevant pe piață. Simt nevoia să menționez că mă refer la România și nu la alte țări în acest caz. I want to be proven wrong, însă departamentele de Marketing, Social Media, aceste departamente care reprezintă comunicarea în online nu au fost niciodată luate în serios. Mereu au fost tratate cu superficialitate pentru că „există alte priorități” sau pentru că „E doar un text pentru Facebook, nu trebuie să te complici prea mult”.
Investițiile de orice natură în aceste domenii erau minime și se limitau de cele mai multe ori la colaborări cu „influencers” care să promoveze brand-ul respectiv pentru că ăsta era nivelul și nu ni se permitea să venim cu idei care să iasă din tiparul în care ne aflam. Ce vreau să spun aici? Că majoritatea clienților nu sunt confortabili să accepte idei/strategii noi și preferă să urmeze turma. There, I said it. Iar reputația oamenilor de Social Media, oamenilor care fac lucruri creative era că „nu se concentrează pe ceea ce trebuie” „nu aduc bani companiei” „pierd prea mult timp pe Facebook” sau „nu aduc rezultate reale”.
Acest mod de gândire nu s-a schimbat cu totul, însă au fost făcute progrese în acest sens pentru că multe companii au avut acest „awakening” și au realizat cât de mult contează imaginea lor în mediul online și ce improvement aduce business-ului o strategie de Marketing și Social Media bine pusă la punct.
Aici este momentul în care m-am bucurat tare mult că am cunoscut-o pe Denisa, owner al companiei Isago Creative Management, o agenție care facilitează servicii de Social Media Management & Brand Strategies pentru companii mici și mijlocii. Denisa a postat anunțul că și-a deschis propria afacere pe LinkedIn, iar în acel moment s-au întâmplat două lucruri: am ținut numaidecât să o felicit pentru curaj, inițiativă, determinare și am vrut musai să discutăm mai multe despre Marketing și Social Media.
În interviul de mai jos am discutat cu Denisa despre cum a început povestea agenției Isago Creative Management, de ce a ales să activeze în acest domeniu, ce înseamnă creativitatea și originalitatea în Social Media, dar și multe altele.
Have a read.
De când a început pasiunea ta pentru Social Media/content writing?
Când eram mică, țin minte că nu ratam absolut nicio reclamă la televizor. Eram fascinată de felul strălucitor și atractiv în care erau prezentate toate acele produse. Obișnuiam să memorez textul reclamelor care îmi plăceau cel mai mult și le repetam la nesfârșit. Mai târziu, în perioada liceului, citeam destul de multă literatură și am descoperit că mi-ar plăcea să lucrez într-o industrie a cuvintelor și ideilor creative, care să-mi permită să mă exprim în mod liber și unde să nu mă plictisesc.
Ce te-a determinat să vrei să activezi în continuare în acest domeniu?
Deși industria publicității este destul de veche, sunt de părere că oamenii abia încep să conștientizeze adevărata putere a Social Media și cât de interesant este acest domeniu. Vorbim, totuși, de o industrie care doar în 2021 a valorat peste $153 miliarde de dolari.Pentru mine, contează enorm să pot aduce un plus de valoare real prin munca pe care o fac și să ajut oamenii să promoveze produse și servicii oneste, care ajută la progresul societății în care trăim.
De când am început să lucrez în domeniul publicității și al comunicării, am avut ocazia să colaborez cu multe persoane extraordinare, profesioniști în adevăratul sens al cuvântului. De la fiecare interacțiune am învățat câte ceva și am descoperit că ador să-mi petrec timpul lucrând la briefuri creative și idei strategice pentru oameni cu idei îndrăznețe. Chiar dacă este o industrie competitivă și care, de multe ori, poate provoca un nivel mărit de stres și responsabilitate, nu m-aș vedea într-un mediu care promovează munca repetitivă. Cred că m-aș plictisi teribil.
Care sunt miturile despre Social Media Managers/content creators pe care ai vrea să le demontezi?
Cel mai important mit cred că se referă faptul că un om de comunicare stă toată ziua și dă scroll pe Facebook sau un influencer stă și își face poze. A devenit deja un clișeu pentru mine ca oamenii să încerce să minimalizeze importanța adusă de locurile de muncă în domeniul creativ. Personal, nu m-a interesat niciodată „ce face capra vecinului”, și nu am dorința sau energia de a încerca să schimb percepția celorlalți.
Îmi cunosc munca, știu că m-am străduit încă din liceu pentru a acumula cunoștințe și experiență relevantă prin voluntariat, internshipuri, certificări și locuri de muncă în domeniu, așadar nu trebuie să-mi justific activitatea în fața nimănui. Dorm foarte liniștită noaptea pentru că știu că muncesc din greu și am ajuns în punctul în care sunt acum pe forțele proprii.
De ce crezi că oamenii care nu activează în mediul online au o percepție total greșită despre ceea ce face un Social Media Specialist sau content creator? De ce trăiesc cu impresia că munca unui Social Media Specialist este ușoară?
Nu îmi doresc să generalizez deoarece fiecare om este diferit, însă există, într-adevăr, o concepție greșită întâlnită la mulți oameni despre nivelul de dificultate al unui loc de muncă în Social Media. Până acum, dintre persoanele educate și muncitoare pe care le cunosc, nu am întâlnit niciodată pe nimeni care să spună că Social Media este muncă ușoară sau că „oricine poate face asta”.
Un astfel de job cuprinde multă strategie în spate, psihologie, mult stres, responsabilități și decizii care nu sunt afișate în rezultatul final, pe care îl văd consumatorii online. Oamenii văd rezultatul de 30%, în timp ce restul de 70% îl reprezintă munca din spate. Cred că aceste opinii negative vin, de multe ori, din partea oamenilor care nu cunosc domeniul, și care nici nu au interes în a se documenta. Scopul lor cred că se rezumă la a fi troli pe internet și atât.
Ce înseamnă din punctul tău de vedere originalitate și creativitatea în mediul online? Și ce te inspiră pe tine atunci când creezi content pe Social Media?
Creativitatea este un termen vast, împărțit în mai multe stadii. Te invit să citești modelul celor 4 C ai creativității, conceput de Dr. James C. Kaufman și Dr. Ronald Beghetto. Acolo vei vedea că nivelul de creativitate poate fi analizat și măsurat în raport cu utilitatea pe care aceasta o are, sau relevanța față de un anumit grup.
Originalitatea pentru mine constă în a putea identifica precis nevoia oamenilor și a le oferi răspunsul în stil propriu. A le oferi soluția care să le rezolve problemele și a rămâne fidel unui set de valori la care ții în același timp. Sunt foarte multe idei creative, originale, dar care nu pun aceste valori sau nevoi ale consumatorului în context, așa că nu sunt folositoare aproape nimănui.
Povestește-ne puțin despre noul tău site Isago Creative Management și ce înseamnă pentru tine această aventură ca owner al acestei agenții care oferă servicii Social Media?
Site-ul Isago Creative Management este rezultatul a multor nopți nedormite. Este modul meu de a-mi exprima propria creativitate și de a-mi pune abilitățile la lucru într-un mod care să-i ajute pe alții să-și creeze un brand sau să îmbunătățească identitatea propriilor companiei în mediul online. Site-ul conține 4 tipuri de servicii de strategie de brand și social media pentru companii și nu numai, de la: creare de concepte creative pentru a transforma o companie într-un brand, la gestiunea canalelor de social media, servicii de content writing și copywriting și creare de e-book-uri și cataloage pentru diferite industrii.
Cât despre business în general, pot să spun cu mare convingere că aceasta a fost cea mai mare provocare pe care am întâmpinat-o până acum în toată cariera mea. A venit ca un roller coaster în viața mea și a apărut din dorința de a avea mai multă libertate, de a crea o modalitate de comunicare empatică, umană, ca oamenii să se simtă auziți, înteleși și reprezentați în mediul online cu seriozitate.
Ce nu știe lumea despre munca din spate pe care ai făcut-o? Care au fost, din punctul tău de vedere cele mai mari challenge-uri în a dezvolta propria afacere?
Mi-a fost foarte teamă să fac acest pas (de la angajat, la angajator) la gândul că există deja foarte mulți oameni în piață care fac asta și au un renume mult mai mare, clienți importanți, ori mai mulți ani de experiență în spate decât am eu.
Am fost plăcut surprinsă când am realizat că, atât timp cât faci bine ceea ce faci, tratezi cariera și clienții cu seriozitate și muncești pentru ceea ce iți dorești, oamenii vor dori să colaboreze cu tine și îți vor încredința afacerile lor, în ciuda vârstei relativ fragede care, în mod normal, te-ar dezavantaja în fața unor oameni cu experiență de peste 20-30 de ani în piață. Este, de asemenea, crucial să te ții de cuvânt și să livrezi servicii de calitate conform așteptărilor.
Cât timp dedici propriei afaceri în fiecare zi? Ai puterea să spui „De la ora X nu mai răspund la mailuri”? Crezi că ar trebui să existe astfel de boundaries când vine vorba de clienți?
Cu siguranță consider că trebuie să existe delimitări în ceea ce privește viața personală și cea profesională, deoarece am fost și eu în zona de „hustle mode”, unde lucram sâmbete, duminici, dimineața, seara și am ajuns la 22 de ani într-un stadiu avansat de anxietate și burnout. Am descoperit că sunt o persoană matinală, așadar după rutina de dimineață, încerc, pe cât posibil, să dedic un număr de ore zilnic business-ului în prima parte a zilei. Încep cu task-urile care sunt cele mai grele, ca apoi să mă pot ocupa de lista lucrurilor care nu necesită așa mult timp. Evident, nu mereu îmi iese.
În funcție de volumul de lucru avut, sunt zile în care am lucrat și câte 10-12h, dacă aveam multe proiecte și campanii în derulare. Acum, la prânz, îmi dedic orice ar fi 1 oră pentru stretching, o plimbare pe jos, sau orice activitate care să mă determine să mă ridic din fața calculatorului și să-mi limpezesc mintea.
Ce părere ai despre motto-ul „Clientul nostru, stăpânul nostru”? mai ales acum, ca owner al unei agenții de Brand strategy/Social Media/Copywriting solutions? Și ce te-ar face să refuzi un proiect/client?
Sunt de părere că oamenii trebuie tratați cu respect și empatie, dar mă aștept ca și ei, la rândul lor, să ofere la fel. Cred cu tărie în relațiile profesionale echilibrate, egale, unde putem comunica deschis și coerent, fără să existe jocuri de putere, ci doar discuții productive, care servesc unui scop comun. Mi s-a întâmplat de multe ori ca anumiți clienți să dorească doar să li se dea dreptate, chiar dacă propunerile nu erau deloc în beneficiul companiei lor (cum spuneam, cântăreau mai mult pentru ei jocurile de putere) și nu am făcut-o.
Le-am explicat cu subiect și predicat că scopul meu nu este să fiu „yes man”-ul nimănui, și că avem o colaborare bazată pe încredere, cu beneficiul strict de reprezentare adecvată a companiei. Unii au înțeles, alții nu, iar cu cei care nu au înțeles, am decis să întrerup colaborarea.
Contează mult pentru mine să lucrez cu oameni care înțeleg cu adevărat oportunitățile și plusul de valoare adus de Social Media și comunicare, sau – dacă nu sunt familiari cu aceste concepte – să-mi ofere suficientă autonomie astfel încât să obținem rezultate palpabile împreună fără nevoia de micromanagement. Lipsa acestor aspecte m-ar face să refuz un client/proiect. Pe lângă asta, aș mai adăuga și integritatea produsului sau a serviciului. Nu accept să promovez proiecte în care personal nu cred.
Care este sfatul tău pentru cineva care vrea/se gândește să-și deschidă propria afacere?
N-o face. Glumesc. Dacă dorești să-ți deschizi propria afacere, învață mereu de la cei care sunt deja unde vrei tu să ajungi și adaptează totul în funcție de stilul tău. Pune totul în scris. Și, cel mai important, nu lua sfaturi de la oameni care nu au făcut niciodată ceea ce vrei tu să faci.
Sursă foto: arhivă personală.