Anul 2020 a fost anul transformărilor pentru mine. Transformări de care aveam nevoie și pe care le așteptam cu nerăbdare. Chiar dacă transformările nu sunt niciodată confortabile, sigure sau ușoare, ele sunt necesare pentru dezvoltarea noastră. Iar at the end of the day, transformările ne redirecționează viața pentru ca noi să fim in alignment cu ceea ce ne dorim să realizăm. Conștient sau nu, atragem mereu aceste schimbări în viața noastră. În retrospectivă, una dintre schimbări a fost să-mi înving teama, frica și totodată insecuritățile pe care le aveam în ceea ce privește crearea propriului blog.
Mereu am simțit că îmi doresc cu înverșunare acest lucru și eram convinsă că nu este doar o pasiune trecătoare pe care să o dau uitării și care să-mi fie indiferentă a doua zi. A existat totuși o perioadă lungă de timp în care îmi cream singură blocaje datorită gândirii pe care o aveam. „Pot eu să fiu creativă mereu?” „Păi ce…nu sunt suficienți bloggeri deja în online?” „Cine are nevoie de content-ul meu? Cui o să-i pese?”. În mintea mea era „Dacă nu ești creativ 24/7 nu te numești content creator și nu ai ce să cauți în lumea asta, nu e de tine. Mergi mai departe”. Scriind aceste lucruri îmi dau seama cât de mult mi-am schimbat percepția, abordarea și atitudinea în ceea ce privește creativitatea și ceea ce înseamnă să fii un content creator în momentul actual.
Sunt de părere că mulți creatori de conținut pun o presiune uriașă pe ei, mai ales la început, poate chiar fără să-și dea seama, așa cum de altfel am făcut și eu. Imaginea pe care ne-o creăm singuri despre cum ar trebui să se întâmple lucrurile, cum ar trebui să arate, cu ce rapiditate ar trebui să evolueze totul, ei bine... aceste gânduri împreună nu sunt altceva decât piedici pe care ți le pui tu însuți și blochezi poate oportunitatea pe care ai așteptat-o mereu.
Să fii content creator în 2022 este o provocare extraordinară pentru că „regulile” se schimbă de la noapte la zi, algoritmul astăzi te iubește, mâine nu, oamenii acum te pun pe un piedestal, mâine vor uita cine ești and so on. Este o carieră, un job care te stoarce de energie, îți poate oferi adrenalină, serotonină și dependență, toate în același timp. Ce m-a ajutat pe mine și cum am depășit acele blocaje? Mă credeți sau nu, un lucru foarte simplu la care sigur v-ați gândit și voi, numai că este mult mai prea simplu ca lumea să creadă ca va funcționa.
Am ales să urmăresc oameni din domeniu care pe mine mă inspiră extraordinar de mult, pe care îi simt că fac ceea ce fac din pasiune și nu pentru că „așa s-a nimerit”. Da, acei oameni care dau mai departe din experiența lor și încearcă să ajute generațiile viitoare. Iar când spun că astfel de oameni sunt din ce în ce mai greu de găsit, mai ales în domeniul online, este un understatement.
Pe Alina Aliman o urmăresc din 2018, chiar din perioada când ideea propriului proiect începea să se contureze în mintea mea. Am avut șansa să o întâlnesc la evenimente organizate de „A List Magazine” de-a lungul timpului, chiar să citesc recomandările făcute de ea pe blogul personal https://www.dreamingof.net/ care mi-au dat avânt și m-au făcut să am încredere în mine că voi putea crea și eu un blog, cu puțin noroc, la fel de autentic și captivant.
Iată-ne așadar patru ani mai târziu, discutând despre ceea ce înseamnă să fii content creator în acest moment, despre ce înseamnă creativitate, ce înseamnă să fii un blogger de success, dar și multe altele. Toate informațiile în interviul de mai jos.
Have a read.
Povestește-ne puțin despre cum a început cariera ta în mediul online. Ce te-a determinat să alegi o carieră de content creator?
În primul rând, cred că m-aș defini pe mine ca jurnalist. Pentru că așa a început de fapt cariera mea, ca jurnalist, și așa mă voi recomanda mereu. Am trecut de la munca la ziar (cu articole din domeniul economic) la reportaje și interviuri în reviste glossy ca Elle, Glamour, Cosmopolitan, The One, A List Magazine. În urmă cu vreo șase ani mi-am făcut propriul blog, www.dreamingof.net, unde mi-am dorit să scriu doar despre lucrurile pe care le iubesc.
Dar, ca să-ți răspund la întrebare totuși, am ales jurnalismul pentru că mi-a plăcut întotdeauna să aflu povești și să le spun mai departe. Să știu ce se află „în spatele” unui personaj, al unei știri, în culisele unei invenții, unui trend sau fenomen social. Să învăț lucruri noi în fiecare zi și să le împărtășesc și altora.
Întotdeauna te-am privit ca pe OG al mediului online, mai ales în ceea ce privește partea de blogging și content writing. În retrospectivă, cum crezi că a evoluat această nișă/branșă în ultimii 7-10 ani și la ce crezi că ar trebui să ne mai așteptăm în viitorul apropiat?
OG 🙂 a bit too much to say about me. Mulțumesc pentru aprecieri! Eu una am încercat să fac blogging în continuare, în adevăratul sens al cuvântului (ceea ce puțini content creatori mai fac astăzi), adică să scriu despre lucrurile pe care le pozez și le Instagramez, să aflu povestea designerului ale cărui haine le îmbrac, să caut câteva tips & tricks sau informații utile despre o destinație pe care o vizitez (în afara imaginilor postate pe Instagram) și, cel mai important, să o spun într-o formă simpatică, citibilă, și altora.
Dacă vorbim despre ultimii 10 ani, cred că blogurile au evoluat pe partea de content foto, audio & video și au devenit tot mai nișate (avem acum bloguri de travel, auto, beauty, wellbeing, finanțe, medicale chiar sau de avocatură), ceea ce e excelent! Dacă vorbim despre viitor… e greu să fac predicții, mai ales într-un domeniu atâââât de volatil și schimbător cum e social media/internetul.
Eu sper că în cele din urmă imaginea, video-ul și muzica vor face pace cu partea de content scris, că pe TikTok o să fie și niște interviuri cu scriitori și că pe bloguri o să avem și filmulețe funny care să ne povestească despre istorie. Și că, undeva, într-o platformă viitoare, vor coexista toate într-o formă care să placă atât celor care își doresc informații mai aprofundate, cât și celor care vor să consume totul pe repede înainte. Cum o să arate? Mi-aș dori să știu, să o pot face eu înaintea altora.
Poate un content creator/writer să fie creativ 24/7? Cum funcționează creativitatea din punctul tău de vedere? Și care ar fi câteva tips and tricks pentru atunci când te simți stuck și lipsit de inspirație?
În niciun caz! Sincer. Da, poți produce 24/7 un conținut (fie el text, imagine, video) dacă e nevoie și ai un deadline strâns, dar asta nu înseamnă neapărat că ai fost inspirat în 100% din cazuri. Ai doar exercițiu și experiență și știi cum să duci la capăt un material. Iar asta mi se aplică și mie. Există momente în care inspirația apare brusc și știu despre ce aș vrea să scriu sau cum să încep un text, există și zile în care scriu de zece ori aceeași frază și tot nu mi se pare că sună bine.
Sau situații când văd din prima cum trebuie să arate o fotografie pe set și zile în care pot face și o mie, însă niciuna nu e așa cum mi-am imaginat. Însă, atunci când dealine-ul bate la ușă… găsesc undeva resurse să termin treaba. Cafeaua mă ajută pe mine, la fel ca o jumătate de oră petrecută la volan, în trafic. Da, știu.
Tips & tricks? Nu prea există scurtături, nici măcar în domeniul creativ. Cred că e important însă să ai o cultură bogată (atât la nivel de cărți, filme, muzică, cât și la nivel de imagine, fotografii, artă etc). Să fii mereu cu ochii larg deschiși și cu urechile ciulite, să știi care sunt știrile care contează, cum evoluează trendurile, despre ce vorbește lumea. Să te documentezi mult. Foarte mult! Cu cât ai mai multe repere și informații la care să te raportezi, cu atât îți va veni mai ușor să produci un content creativ. Sau, mă rog, cel puțin, n-o să rămâi vreodată cu pagina complet albă.
Ce înseamnă să fii un content writer bun din punctul tău de vedere? Ai nevoie de calitate sau cantitate pe blog? Cum ajungem să avem un echilibru între cele două?
Dilema asta cu cantitate versus calitate este una oarecum artificială – eu nu cred că se exclud reciproc. Dacă ești un site, o revistă care are mulți colaboratori buni, care scriu bine, fotografi și videografi buni… poți avea și multe materiale, și bune în același timp. Cum poți avea și 3 articole pe lună pe un blog sau pe un site și să fie toate 3 superficiale.
Aș spune că ești un content writer bun când dai informația completă celui care te citește (când nu-i spui să meargă la o expoziție fără să-l informezi unde sau când are loc, spre exemplu), când pleacă cu ceva de la tine de pe blog – cu o poveste, cu o morală, cu o imagine în minte, cu o stare mai bună, cu chef să afle mai multe despre un artist, despre un loc, despre un personaj.
În calitate de Editor in Chief pentru revista „A List Magazine” care sunt responsabilitățile tale și cum gestionezi momentele de deadline-uri scurte?
Coordonez activitatea revistei – de la shootingurile de modă la textele care apar în revistă, de la sumar la trimiterea paginilor către tipografie; editez textele colaboratorilor, supervizez informația vizuală și am grijă ca revista să fie, la final, una unitară.
Din fericire, revista este trimestrială, deadline-urile nu sunt așa îngrozitoare ca la un cotidian, însă există momente de panică atunci când nu primesc textele la timp sau n-am stabilit shooting-ul de copertă și se apropie predarea. Sunt destul de insistentă, așa rezolv situațiile (unii îmi spun că sunt chiar prea insistentă) și îmi place să am un plan B.
Care este din punctul tău de vedere cheia să devii un content creator de success? Joacă autenticitatea un rol în această situație?
Depinde. Desigur că pentru cei al căror content e bazat pe viața și experiențele lor personale este extrem de importantă autenticitatea. Nu-i așa că și tu ți-ai dori să nu fie doar un rol pentru ei?
Poate că mulți oameni și-ar dori să aibă propriul blog, să facă content, dar se lovesc de această idee „Deja sunt prea mulți care fac asta”. Ești de părere că este loc pentru toată lumea în această branșă? Și cum ar trebui gestionate aceste gânduri și concepții din punctul tău de vedere?
Cred că există loc pentru toată lumea în toate domeniile creative; competiția e bună. Dacă rămâi singur în „pătrățica” ta, fără concurență, asta înseamnă că domeniul acela nu mai este relevant, că nu mai interesează pur și simplu pe nimeni. Așa că da, este mereu loc de noi creatori de content; fiecare însă trebuie să-și găsească propriul glas, să nu copieze o „rețetă” pe care a văzut-o la altcineva. Abia aștept să descopăr new content writers!
Ai avut vreodată un back-up plan, o altă carieră în minte în cazul în care partea de content writer/creator nu s-ar fi materializat? Și care ar fi aceea?
Nu, n-am avut, cred că ar trebui să mă gândesc măcar acum, după peste 20 de ani de activitate. Mi-am dorit mereu să fiu jurnalist și încă nu-mi imaginez ce-aș putea face altceva. Cititor profesionist de cărți oare există în nomenclator?!
Majoritatea dintre noi ne dorim rezultate și le dorim rapid. Ne dorim să ajungem virali și să avem un following pe Social Media. Care este adevărul despre a ajunge cunoscut/viral pe internet? Crezi că există vreo rețetă pentru asta?
Din nou, nu sunt eu în măsură să dau o rețetă – una pe care, aparent, doar câțiva oameni din întreaga lume digitală par să o cunoască. Cred că este, probabil, o combinație de compatibilitate cu urmăritorii tăi, de autenticitate, de muncă multă, foarte multă muncă și implicare și… de noroc, uneori.
Care ar fi sfatul tău pentru cei care își doresc o carieră în acest domeniu? La ce ar trebui să se aștepte?
O carieră în scris? La foarte multă muncă, la ore ciudate de lucru și de somn, la momente în care îți vine să arunci laptopul pe geam că n-ai nicio idee cum ai să duci până la capăt textul, la oameni minunați, dar și la personaje cu care n-ai vrea să vorbești a doua oară, la situații bizare și zeci de telefoane ca să dai de oameni potriviți, la lucruri noi pe care trebuie să le înveți în fiecare zi, la cafele fără număr și… la multe satisfacții și fluturi în stomac atunci când un interviu îți iese așa cum vrei tu sau când știrea ta ajunge pe prima pagină a unui ziar, la zâmbete când descoperi niște oameni minunați pe care poți să-i faci cunoscuți și altora… La o carieră cu zero plictiseală și cu multe provocări în fiecare zi.
Sursă foto: arhivă personală, fotograf Raluca Ciornea.